Natur-helsecentret

FORÅR

Foråret er en dejlig tid, hvor kroppen kræver sin udrensning for at fjerne slagger, som har ophobet sig i kroppen i løbet af vinteren.
Mange bliver ramt af forkølelse, hoste, influenza, pande-, bihule- og bronkieproblemer.
 
Alt dette har med slimafsondring og lymferensning at gøre. Det er kroppens naturlige reaktion! Idet kroppen reagerer uden at vi tænker på det.
 
Ofte er immunsystemet svækket, overbelastet og stresset, måske p.g.a. mangel på vitaminer og mineraler i levende form, som naturlig mad, frugt og grøntsager.
 
I nogle lande i Europa har man stadigvæk faste, forbindelse med fastelavn, hvor man naturligt skaber en udrensning, efter vinterens manglende bevægelse og tunge mad, som er vigtigt for at komme gennem den kolde tid, som kræver de mere fede næringsstoffer.
Gennem fasten bruger systemet nogle af de deponerede aflejringer (syre) og omsætter og udskiller dem.
Derefter kan kroppen klare sig igen med et styrket immunsystem.
 
Hvilke tiltag kan vi gøre
for at denne renselsesproces ikke belaster os mere end nødvendigt er? 
 
Undgå stress og styrk dig selv gennem bevægelse, søvn og hvile!
 
Ved Hoste: Drik ½ ltr. slimløsende te om dagen, som kan købes i helsebutikkerne. Vælg imellem kamille-, salvie-, følfod- og timiante.
Undgå sukker og slik! Da disse er slimdannende.
 
Følfod som te og i dampbade blev brugt allerede i det gamle Rom, ved bronkie katar. Løsner slimen, som sidder dybere i bronkierne.
Cellesaltene har den gavnlige virkning, at de stimulerer kroppen til at optage mineralerne gennem den mad man indtager, aktiverer dem og skaber en bedring i cellestofskiftet.
 
Til slim- og lymferensning tages kalium chlor. D-6, når afsondringen er hvidlig/mælkeagtig (fibrin) lidt tyk i konsistensen.
Løber næsen klart vandet, så hjælper natrium chlor. D-6.
For at styrke immunsystemet og komme hurtigere ud af den træthed, som ofte er følger af en sygdomsperiode - anbefales calcium phos. D-6.
 
Ved Influenza, hvor temperaturen er ca. 38. – 38.5 og bliver der, hjælper ferrum phos. D-6, den fjerner ikke influenzaen, men gør at du kommer hurtigere ovenpå uden eftervirkninger, som træthed.
Drik altid rigeligt med væske ved feber!
Dette og meget mere kan man hjælpe sig selv med, dog anbefales det, at blive tjekket hos egen læge!!!!
 

SOMMER

I sommerperioden, har vi ofte med forkølelser at gøre, på grund af den ydre varme og nedkøling som modsætning, via leg og spil udendørs og det at svede.
Nogle mennesker kan ikke svede! derved stiger det indre tryk, som kan give hovedpine og utilpashed, derfor er det vigtigt, at opholde sig et skyggefuldt sted med kølig læskende væske med citrussaft (forudsat man ikke er allergiker!).
Salviete kan hjælpe til med at få svedreaktionen i gang. Derved kan det indre tryk falde.
Cellesaltet ferrum phos. D-6 hjælper til at lindre overtrykket i hovedet.
Varm te, hjælper til at regulere den naturlige indre termostat.
 
Ved sportslige overbelastninger, som muskelspændinger og krampe, hjælper magnesium phos. D-6.
For ømme muskler hjælper ferrum phos. D-6.
Er man ude i naturen, kan det være udmærket at have sine Cellesalte med.
Om aften, kan man knuse nogle tabletter og blande dem op i lidt olivenolie
og smøre de ømme muskler med denne masse.
 
Ved kølige aftner - husk at tage strømper på!
Er man blevet afkølet og fået kolde fødder, kan det være svært at få varmen igen. Et stigende varmt fodbad kan være en god idé! det vil hurtigt give dig en behagelig varme og velvære og derved undgår man at få problemer med halsen dagen efter.
 
Husk altid at drikke rigeligt med vand, afhængig af temperaturen og hvor du end befinder dig.
 
I sommerperioden er der mange, der får maveproblemer efter de har drukket noget koldt med isterninger eller spist noget de ikke kunne tåle, sågar med bakterier, som de ikke kunne omsætte.
Her har vi en palet af årsager, som skal tages alvorligt!
 
Er vi ude at rejse, skal vi være opmærksomme på, når vi får serveret noget på en restaurant, om tjeneren holder tallerken med tommelfingeren ind i maden! eller serverer et glas med drikkelse ved at holde på den øverste kant, og ikke som han skulle omkring glasset ved bunden!
 
Sænk farten i sommerferien, lær børnene hvordan det er ikke at skulle
gøre noget!
Oplev stedet og historien bag om der hvor I er! Sørg for at slappe af og hvile - få sovet ud! Nyd det nære og de stille stunder i naturen til landsog til vands! Tag dybe vejrtrækninger! Fornem hvordan krop og sjæl kan lade op, dermed styrkes nerve- og immunsystemet og der bliver overskud til samvær i harmoni, kærlighed og glæde!
 

EFTERÅR 

I efteråret er det tid til forberedelse for at gå i vinterhi. Desværre er det ikke muligt for os i den tid vi lever i, hvor vi er på farten hele året rundt. 

Når det er efterår opstår der større temperaturændringer og luftfugtigheden   ændrer sig, det gør at kroppen reagerer i form af forkølelser med hoste - bronkie problemer.

Tænk her på kamille, timian og salvie te, som løsner slimen. Sætter slimen sig fast, kan man lave omslag af disse teer, som lægges på bihulerne eller brystkassen, eller indånd dampen af urteteen.

Vær opmærksom på! Det gælder om at være påklædt til de skiftende temperaturer.

Vekselfodbad med skiftende temperaturer styrker hele kroppen (Se Kneipp-vandterapi).

Efterårets varme supper vil styrke og stimulere hele kroppen.

Ved fysisk træthed, psykisk overforbrug, mentale overbelastninger, indlærings- problemer/træthed hjælper Calcium phos D-6,

Efterårets feberreaktioner op til 38.5 hjælper ferrum phos. D-6.

Stiger feberen over 39.0 anbefales lægeligt tilsyn, men indtil lægen kommer,       kan der støttes med, kalium phos. D-6 og med kolde omslag om fødderne, som skiftes hver 20 min.(Se Kneipp-vandterapi). 

Undgå feberkramper!

Ved at afvaske kroppen hurtigt med koldt eddikevand (1 spk. Eddike til ½ ltr. Vand). Derved begynder kroppen at svede og temperaturen vil falder med et par streger!

Husk at drikke meget vand! 

VINTER

I vinterperioden gælder det hovedsagligt om at være påklædt til situationen,    også med hovedbeklædning, med hue, tørklæde, kasket eller andet som     beskytter hovedet. Hjernen har ikke godt af at blive nedkølet, hvis/når man        går ude i det fri i længere tid.

Der kræves mange resourser af kredsløbet at tilføre blod, for at forsyne hjernen til at bevare temperaturen.

Mange får en hæs stemme, hos nogle bliver stemmen væk, ferrum phos. D-6         eller Pimpinella dråber (apoteket) på en tsk. med sukker og 25 dråber og lad    denne portion smelte i munden, 3- 4 x dagligt.

Mange vil opleve at stemmen kommer hurtig tilbage, og stemmen bliver styrket. Sangere og foredragsholder benytter dette middel ved overforbrug af stemmen.

Hjælper også ved hoste og kighoste.

I vinterperioden plages mange mennesker af ømhed og smerter i musklerne p.g.a. oversyring af den syredannende mad, som indeholder store mængder proteiner f.eks. Grønne bønner, ærter og kød (oksekød og rødvin i større mængder, kan give en syrereaktion).

Vinteren er også en tid, hvor der bliver spist mere mad og mindre bevægelse. Syreophobninger i led og musklerne kan afhjælpes ved urteafkog uden salt! og ved større portioner rodfrugt/grøntsager og lette/lyse kød typer.

Syreudrensning med cellesaltene, anbefales: natrium phos. D-6, natrium sulf.D-6 og silicea D-12. i 3- 4 uger. Når smerterne bliver ved, så tjek dit sukkerforbrug og nedsæt det.

Ømhed i muskel og led, hvor årsagen er en fysik overbelastning, anbefales arnica salve som smøre ind 2- 3 x dagligt før og efter aktiviteten.

Kontakt egen lægen! Hvis der har været tale om muskel- og ledsmerter i en længere periode!

Generelt dette gælder hele året!

Der er meget vi skal holde øje med, hvis vi skal have noget ud af ferien!

Mavekrampe! Her hjælper magn. Phos. D-6, og natr. Sulf. D-6.

Opkastning! Hjælper ferrum. Phos. D-6, ved gullig opkast natr. Sulf. D-6.

Bliver man let forkølet og nyser ofte hjælper! Natr. Chlor. D-6 og styrkemiddel Calcium phos D.6

Ved manglende appetit! Både børn og voksne, hjælper Calcium phos. D-6 og silicea D-12.